Direktlänk till inlägg 16 september 2014

Korv och Bea

Av Åsa - 16 september 2014 10:47

Alltså, vad är det som är så svårt ute i matlandet? Köper jag korv och bea så är det ju det jag vill ha. Inte en jäkla massa konstigheter.

Men köper man en burk bea så kommer det en hel del extra med på köpet. Man blir lite bortskämd när man i vanliga fall gör sin egen. Då är det ju inga tillsatser i.

Självklart kan man kanske i det fallet tänka att ja men någon gång ibland spelar det väl ingen roll?

Nej det kanske det inte gör, men varför skall vi acceptera att maten vi köper innehåller saker vi inte skulle ätit från början? Köper jag en paprika, då förväntar jag mig att det är en paprika jag bär hem, inte en paprika plus upp till 25 olika kemikalier. Men idag måste man leta efter eko märkning för att över huvudtaget kunna veta att det jag tror är nyttigt och bra verkligen är det.

Korven är ofta ännu värre. Även om det står att det är hög kötthalt så måste man läsa det finstilta. Det är så mycket extra man får med på köpet även här. Och mina ungar gillar korv, så mamsen får snällt läsa tills hon hittar en hon kan leva med.

Nu tror jag inte att en burk bea och ett paket korv kommer ta livet av mina barn, det är inte det jag menar. Men om man lägger ihop alltsamman. Tillsatserna i korven och bean, kemikalierna i paprikan, smakförstärkarna i kryddorna, förtjockningsmedlen och allt annat vi bär med oss hem i våra matkassar. Vi tror att vi handlar nyttigt och sen visar det sig att potatis, paprika och vindruvor är det som är värst besprutat. Det finns överallt, i allt vi köper. Och mat äter vi tre gånger om dagen, varje dag, varje vecka.

Vad kommer resultatet bli av denna kemikaliekonsumtion hela hela tiden?

Är det verkligen så konstigt att allergier och astma bara blir värre och värre, att bokstavsdiagnoser hos barn bara ökar för varje år.

Nej jag är nog gärna en tillsatstalliban ett tag till. Tills världen har vaknat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 24 september 2014 20:22

Paolo Roberto har gjort många LCHF:are riktigt arga med sina uttalanden på facebook. Jag är en av dem som blivit arg, och när jag blir arg då skriver jag. Knåpade ihop ett brev till honom som jag skickat till Expressen. Jag tror väl egentligen inte a...

Av Åsa - 17 september 2014 09:33

Jag är en ganska luttrad 5 barns mamma. Efter 22 år i mammarollen är det inte mgcket som får mig att tappa fattingen egentligen. Ungar experimenterar med det mesta och här har vi ganska högt i tak. Så länge barnen mår bra så är ju hela livet bra känn...

Av Åsa - 3 september 2014 09:42

ja, helt klart är det ju LCHF som gäller för mig. Min resa med denna livsstil (vägrar kalla det diet) har en lite krokig väg fram till nu. För några år sedan började min man och jag LCHF:a men bar oss så bakvänt åt att jag bara stod ut i 10 veckor. M...

Av Åsa - 29 augusti 2014 11:35

Ja hej kära du som kommer in till min lilla sida. Till att börja med ber jag dig att ha lite överseende eftersom jag aldrig bloggat förut och därmed kommer det ta lite tid innan jag kommit på hur allt fungerar. Så vem är då denna Tillsatstaliban...

Presentation


Här har ni mig!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards