Alla inlägg den 24 september 2014

Av Åsa - 24 september 2014 20:22

Paolo Roberto har gjort många LCHF:are riktigt arga med sina uttalanden på facebook. Jag är en av dem som blivit arg, och när jag blir arg då skriver jag. Knåpade ihop ett brev till honom som jag skickat till Expressen. Jag tror väl egentligen inte att det kommer bli något av det, men jag lägger det här också. Om det är bra vet jag inte men det var i alla fall skönt att skriva av sig.


Öppet brev till Paolo Roberto

Det är med grav bestörtning jag läser dina grova påhopp av dem som äter LCHF kost. Det är ett påhopp och ett agg som jag inte sett på länge. Att jag väljer att reagera denna gång är det faktum att du är en offentlig person och på det sättet sprider din okunskap till alldeles för många människor. Det är chockerande illa när en person med din genomslagskraft sprider sådan okunskap utan vetenskaplig evidens. Det är alldeles för många människor som lyssnar på dig för att det skall kunna kännas ens lite bekvämt.

Ditt uttalande är groteskt fel och visar på ett människoförakt. Du är nedlåtande mot människor som är överviktiga och du liknar lågkolhydratätare med fanatiska sekter. Fanatism finns i alla led Paolo, se bara på dig själv. Du beskyller LCHF folket för unga flickors självmordsbenägenhet och för att göra svenska folket till det mest bantande i världen. För det första lilla du så är frågan om unga flickors självmordsbenägenhet så ytterst komplex att det är naivt att tro att man kan skylla det på en livsstil. Det vore enkelt om man så lätt kunde hitta en syndabock till den problematiken, men de flesta vuxna människor Paolo vet att det inte är så lätt. Men du har en poäng i att rådande kroppsideal är förödande för unga sinnen. Men allvarligt talat så har det problemet funnits under väldigt mycket längre tid än den rådande vågen av lågkolhydratkost och personligen skulle jag nog rikta den smällen mot mediavärlden.

Dina kommentarer visar att du är vansinnigt okunnig i ämnet. Det finns en rad framstående forskare som på vetenskaplig grund kan visa dig hur fel du har. Ann Fernholm, vetenskapsjournalist och disputerad i molekylär bioteknik, hjärtkirurg Dwight Lundell och Andreas Eenfeldt för att bara nämna några, kan hjälpa dig till insikt om vad som är bra mat och inte. Inbilla dig inte att din ringa kunskap smäller högre än deras. Eenfeldt han dessutom ge dig alla de vetenskapliga evidens du själv saknar. Men nöj dig inte där, lyssna det alla de människor som kan vittna för dig att det här är en livsstil som fungerar. Till och med socialstyrelsen har godkänt lågkolhydratkost som behandlingsmetod vid diabetes. Då är det främst typ 2 diabetes vi pratar om men du skall ha klart för dig att även typ 1 diabetiker i många fall är hjälpta av en kosthållning som kraftigt reducerar intaget av kolhydrater. Om vi alla kan vara överens om att mat för diabetiker är bra mat för alla människor kanske du skulle ställa dig frågan varför man skulle vilja äta mat som höjer blodsockernivån och på sikt skapar en sjuk kropp som måste ha en massa mediciner för att kunna fungera men som så småningom inte klarar mer? Synförlust, amputationer och ständig värk är bara några av de konsekvenser som räknas som normalt.

Du tycks leva i okunskapen att lågkolhydratätare inte äter kolhydrater alls. Det är långt ifrån sanningen, en lågkolhydratätare äter kolhydrater. Bara inte så mycket. För väldigt många handlar det även om att titta på tillsatserna i maten, att tänka på att det man äter är rent och inte fullt av kemikalier. Det du har hängt upp dig på är en livsstil som du inte alls förstår. Många som inte vet vad LCHF går ut på går omkring och tror att det innebär att vräka i sig stora mängder kött och fett. Du kunde inte ha mer fel. De flesta äter förmodligen mer grönsaker än genomsnittssvensken. Att äta på det här sättet innebär att man väljer fullfeta produkter framför light produkter. Det betyder inte att man vräker i sig. En god sallad med någon proteinkälla och olivolja är också LCHF. Kunskap är makt Paolo, så släpp det du tror dig veta och öppna ditt sinne för ny kunskap. Du förespråkar en kost som uppenbarligen fungerar för dig, men du är inte representativ för alla. Väldigt många människor kan inte äta så som du säger att man skall äta. Som offentlig person skall man passa sig för att ge råd som man inte har mandat för, och du har det uppenbarligen inte.

Jag är så innerligt trött på folk som du, som säger att man skall röra sig mer och äta mindre om viktminskning är vad man eftersträvar. Jag är representativ för ganska många människor och det är ett fruktansvärt nedlåtande uttalande du kommit med. Du sade att om man inte var så lat skulle man inte vara så fet. Jag anar i detta ett förakt för feta människor och det råd du så lättvindigt hävt ur dig är samma råd som nära kostade mig livet. Alla feta människor är inte lata! När du har gått några mil i en fet människas skor kan du snacka men nu skall du enbart hålla tyst. Jag har levt på 1200 kcal om dagen och ändå inte lyckat gå ner ordentligt i vikt och då med 8 – 12 timmar motion i veckan. I detta är jag inte ensam och vi som har det så här har alla ett gemensamt, det finns ett antal mindre intelligenta människor som talat om för oss att om vi bara rör på oss mer och äter mindre så går man ner i vikt, och eftersom vi inte gör det så ljuger vi om hur vi äter och motionerar. Sätt dig ner och förkovra dig om sockrets och vetemjölets påverkan inte bara på din hjärna utan vad det ställer till med i dina blodkärl. Yttra dig först när du tagit del av de mycket tunga vetenskapliga fakta som finns att tillgå.

Du har tydligen även åsikter om hur familjelivet ser ut för dem som äter LCHF. Är du verkligen så enkelspårig att du tror att man inte kan stärka familjens band runt matbordet om det inte står pasta och bröd på menyn? Nej Paolo Roberto, ät din pasta, skriv dina kokböcker och sälj för allt vad du är värd. Med håll dig borta från kostråden. De har du inte kunskap nog för att utdela.

Åsa Engström

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här har ni mig!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards