Direktlänk till inlägg 17 september 2014

Barnen och tillsatserna

Av Åsa - 17 september 2014 09:33

Jag är en ganska luttrad 5 barns mamma. Efter 22 år i mammarollen är det inte mgcket som får mig att tappa fattingen egentligen. Ungar experimenterar med det mesta och här har vi ganska högt i tak. Så länge barnen mår bra så är ju hela livet bra känns det som.

Men nu mår ju inte alla barnen helt optimalt hela tiden. Vår minsta gudinna, Idun, är nyss 6 år fyllda. Jag är helt övertygad om att tösen har minst Aspberger och kanske i kombination med ADHD. Jag anser mig vara kapabel att ställa den diagnosen på henne eftersom jag tidigare har barn med samma diagnos. Tro nu för guds skull inte att jag är en sån där hispig mamma som letar fel på mina barn för att jag tycker det är jobbigt att vara mamma. Så är inte fallet över huvud tagen det kan jag försäkra.

Däremot ser jag vilka svårigheter min lilla gudinna har i olika sammanhang, något som blev väldigt tydligt i och med skolstarten. Hon hade det ruskigt jobbigt med omställningen de första veckorna. Som tur är ser vi en ljusning redan nu och det finns hopp om en bra skolgång. Jag är väldigt glad över det faktum att det inte är en grav diagnos vi pratar om.

Det jag har märkt med framför allt denna lilla gudinna är det faktum att ju renare mat som ställs fram på bordet, desto mindre svårigheter har hon. Humörssvängningarna blir inte lika kraftiga och utbrotten inte lika starka. Hon har mycket lättare att ta en instruktion i upprört tillstånd om hon får mat som inte innehåller en massa konstiga tillsatser.

Det är under ganska lång tid jag studerat detta fenomen och det slår aldrig fel. Oftast när vi har ätit borta kommer det som ett brev på posten. Humöret åker berg och dalbana och tillvaron blir väldigt jobbig. Inte för mig, jag förstår vad som händer och varför, men för henne! Jag ser paniken i hennes ögon när humöret drar iväg, hon vill men kan inte hejda sig. Nu har jag lärt mig att när det blir så är det bara att sätta sig med henne i famnen och låta henne gråta ut, för precis som sin mamma kommer ilska och frustration i sällskap av tårar.

Eftersom jag sett detta över lång tid så finns för mig ingen tvekan. Tillsatserna förvärrar hennes tillstånd, om det nu är okay att använda det uttrycket. Sen kan experterna hävda motsatsen så mycket dem orkar. Jag vet vad jag ser och jag vet vad många andra vittnar om. Det finns inga argument i världen som kan få mig att ändra uppfattning om det. Vi skall äta mat, inte kemikalier!

Pussen! 


 

 
 
Ingen bild

sandra

17 september 2014 12:04

Helt rätt. Tror till fullo på det samma. Men oj så svårt det är att bli av med allt i maten och leva efter mottot Clean eating. Vi skulle alla tjäna på det dock. Här gör vi så gott vi kan men tar gärna del av dina kunskaper. Allt handlar ju om att tänja i rätt banor. Inte alltid lätt i all vardagsstress.
Kram Sandra o Sami.

Åsa

19 september 2014 23:37

Nej lätt är det inte. Jag blir lätt halvtokig varje gång jag går och handlar. Idag klarade jag inte av att köpa lördagsgodis inför helgen. Det är skräp i allt. Hoppas ungarna blir glada när de får göra chokladbollar till lördagsgodis... Har provad eko godis ett par gånger. Dels är det skit dyrt och dels tyckte inte ungarna om det. Fairtrade eko choklad funkar hemma. Mina juveler gillar mörk choklad men man kan ju inte köra med det varje vecka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 24 september 2014 20:22

Paolo Roberto har gjort många LCHF:are riktigt arga med sina uttalanden på facebook. Jag är en av dem som blivit arg, och när jag blir arg då skriver jag. Knåpade ihop ett brev till honom som jag skickat till Expressen. Jag tror väl egentligen inte a...

Av Åsa - 16 september 2014 10:47

Alltså, vad är det som är så svårt ute i matlandet? Köper jag korv och bea så är det ju det jag vill ha. Inte en jäkla massa konstigheter. Men köper man en burk bea så kommer det en hel del extra med på köpet. Man blir lite bortskämd när man i vanl...

Av Åsa - 3 september 2014 09:42

ja, helt klart är det ju LCHF som gäller för mig. Min resa med denna livsstil (vägrar kalla det diet) har en lite krokig väg fram till nu. För några år sedan började min man och jag LCHF:a men bar oss så bakvänt åt att jag bara stod ut i 10 veckor. M...

Av Åsa - 29 augusti 2014 11:35

Ja hej kära du som kommer in till min lilla sida. Till att börja med ber jag dig att ha lite överseende eftersom jag aldrig bloggat förut och därmed kommer det ta lite tid innan jag kommit på hur allt fungerar. Så vem är då denna Tillsatstaliban...

Presentation


Här har ni mig!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards